08-09-2018

At skabe et kærligt, eftertænksomt og lærerigt læringsrum

 

Efter både at have rundet København og Odense i denne måned for at undervise på Joan Ørtings Sexologuddannelse, er det blevet lørdag aften.

Jeg indrømmer, jeg er træt efter at have været monstertideligt oppe og særlig i betragtning af, at det er på en lørdag – men det er også træthed på den gode og opløftende måde. Fordi jeg føler, JEG LYKKEDES med min undervisning. At jeg både formår at give viden, visdom, refleksion og selvindsigt hos den enkelte elev.

For mig er det vigtigt, at min undervisning er en god blanding af fakta, inddragelse af mig selv, historier fra virkelighedens verden suppleret med visuelle billeder/filmklip og sidst, men ikke mindst at det er undervisning krydret med tid til eftertænksomhed og refleksion hos den enkelte elev.

At være sexologstuderende handler ikke kun om at blive fagligt klædt på. Det handler i høj grad også om personlig udvikling. Vi har alle en historie med os, og når vi som sexolog sidder foran en klient, kan vi ikke gå længere med denne, end hvad vi har gået med os selv. Derfor bliver jeg særlig taknemmelig og rørt, når jeg kan se, at min undervisning vækker en elevs selvbevidsthed og erkendelse af, at der vidst er noget, de bliver nødt til at arbejde med.

For mig er det en ære og af stor betydning, at jeg får lov til at undervise kommende sexologer, så de opnår en større viden, så de kan og gøre brug af den, når de senere skal ud i verden som sexologer.  

Jeg er meget ambitiøs, når jeg forbereder mig op til min undervisning (måske også nogle gange for meget), men jeg kan bedst lide at være velforberedt, og så elsker jeg at sidde og nørde med mit powerpoint, så det sidder i skabet og indgår som et lækkert krydderi til min undervisning. Fordi jeg er så ambitiøs, så kræver min undervisning også 100 % mit fokus og nærvær både i dagene op til og under min undervisning.

Og så bliver jeg altså bare sindssyg glad, når de efterfølgende udtrykker deres tilfredshed, for så ved jeg, at jeg er lykkedes med min undervisning. Men dermed ikke sagt, at alt er perfekt – jeg bliver også klogere fra hver gang, jeg står derude på gulvet og går efterfølgende hjem for at reflektere og evaluere, så jeg kan blive endnu bedre Hjerte