15-12-2018

Bliv bevidst om din kvindelige cyklus´ faser og udnyt dens potentialer

Når man som jeg ligger her på sofaen med kraftige menstruationssmerter og ditto blødning krydret med lidt humørsvingninger, så kan det være en anelse svært at se det positive i at skulle igennem det her hver eneste måned år efter år.

Jeg husker helt tydeligt, da jeg fik min menstruation som 12-årig. Jeg husker både frygten, da jeg opdagede, jeg blødte, og jeg husker den fælles nysgerrighed blandt mine veninder i min klasse ift., hvem der havde fået sin menstruation og hvem der endnu ikke havde. 

Nu 22 år senere er frygten for længst passé, mens nysgerrigheden er vendt tilbage – dog i en anden afskygning end tidligere. For nylig stiftede jeg nemlig bekendtskab med Laura Grubb i hendes live foredrag om den kvindelige cyklus og hormoner. Til daglig underviser Laura kvinder i selvsamme emner, og der er faktisk en helt del nyttig viden, hvis du ønsker at udnytte og bruge din cyklus til noget positivt og konstruktivt.

Jeg tænker, de fleste piger/kvinder ofte ”kun” er fokuseret på den første fase af deres cyklus – menstruationen og oftest ikke tænker nærmere over, at menstruationen faktisk kun er første del af en cyklus på i alt 4 faser, som jeg her vil beskrive kort:

  1. fase er perioden, der kaldes ”vinter”, hvor du har din menstruation og bør gå lidt i hi. Da fasen ofte er forbundet med smerter og ubehag, er det helt legalt at forkæle dig selv med afslapning og hygge på sofaen, men du bør også vide, at det er i denne periode, at du bedst evner at kombinere følelser og fornuft ved hjælp af dine intuitive evner, så det vil du med fordel kunne drage nytte af,  hvis du eksempelvis skal træffe større beslutninger. 

  2. fase kaldes ”forår”. Rent fysiologisk sker der det, at kønshormonet østrogen stiger, som får kroppens eget lykkehormon til at stige. Det er derfor, du i denne periode ser mere lyst og optimistisk på verden. Det er nu, det er genialt at gå i krig med nye ting – om det så er nye hobbyer eller nye projekter på arbejdet. 

  3. fase: Efter forår står sommeren som bekendt for døren, og denne tid er i den kvindelige cyklus karakteriseret ved ægløsningen, og det er her, du er mest frugtbar. Fra naturens side peaker mængden af østrogen og testosteron. Sidstnævnte får dig til at være mere risikovillig, mens østrogen får dig til at blive (endnu) mere tiltrækkende. Alt dette kan du udnytte ved at være mere social med kollegaer, venner og familie. Du kan med fordel gå i byen og tiltrække en mage, du kan med fordel gå ud og sælge dig og dine projekter eller holde det perfekte oplæg på jobbet i skolen. 

  4. fase: I denne fase forsvinder den fede energi, vi ellers lige havde, og energiniveauet daler, ligesom den ofte gør med efterårets rusk og regn. Biologisk handler det ganske enkelt om, at hormonet progesteron peaker netop nu, og lægger en dæmper på hormonet østrogen. Accepter den dalende energi og læg dig på sofaen med et tæppe og en varm kop the, når du har mulighed for det. Hvis du rent arbejdsmæssigt har mulighed for at koncentrere dig om lidt mere indadvendte arbejdsopgaver, så gør endelig det med fordel.

 

Ovenstående skulle gerne hjælpe dig til at forstå, hvordan du kan bruge dig selv bedst i løbet af din cyklus´ 4 faser.

Jeg er ovenud taknemmelig for, at jeg er blevet bevidst om min cyklus, og er glad for, at jeg for 3-4 år siden droppede at bruge hormonel prævention (som jeg i øvrigt har brugt siden mine teenageår), for bruger du hormonel prævention, så må jeg desværre skuffe dig med, at du netop går glip af de 4 faser, og i stedet vil de for længst være erstattet af jævn leverpostej, og du vil således gå glip af al den potentiale, der netop lægger gemt i din cyklus.

Lørdagskram fra mig til dig

Hjerte